Elektrická čínská dodávka potěší dojezdem. Zvládla i výjezd do Krušných hor



Maxus EV 80 vyrábí čínský koncern SAIC se sídlem v Šanghaji. Oproti konkurentům, kterými jsou například Volkswagen e-Crafter nebo Renault Master Z.E. má větší baterii a tudíž i lepší dojezd.


Elektromobily mají při provozu dva zásadní nepřítele. Tím prvním je zima, druhou pak kopce. Během prvního svezení s čínskou elektrickou dodávkou Maxus EV 80 jsem tedy do plánu testovací trasy čítající 120 kilometrů zařadil i jeden poměrně extrémní výjezd. Chtěl jsem tak ověřit tvrzení dovozce, že její dojezd více než 180 kilometrů je reálný i v provozu.


První část stoupání, které začíná v obci Perštejn na Chomutovsku a končila v Horní Halži v Krušných horách, totiž znamenalo překonání převýšení více než pěti set metrů během necelých sedmi kilometrů. Perštejn totiž leží v 365 metrech a Horrní Halže v 880 metrech. Následně jsem ještě pokračoval dalších patnáct kilometrů až na parkoviště u (v této době samozřejmě uzavřeného) lyžařského areálu Neklid nad Božím Darem. Zde je nadmořská výška 1135 metrů. 

A jak si auto vedlo? Velmi slušně. Zatímco u většiny elektromobilů, které jsem již měl možnost testovat, klesá dojezd v každém stoupání tempem o tři až čtyři kilometry během každého ujetého kilometru, zde to byly jen necelé dva. Palubní počítač totiž u Božího Daru ukázal snížení dojezdu z hodnoty 108 v Perštejně na 67.


Zajímavé je, že při sjezdech z kopce se na palubním počítači nenavyšuje dojezd díky energii získané rekuperací. Když jsem totiž při zpáteční cestě v Horní Halži zahájil sjíždění nejprudšího kopce, zaznamenal jsem dojezd 57 kilometrů a stejný byl i dole v Perštejně. Nakonec se tento údaj nezměnil ani po dojezdu do cíle testovací trasy v Klášterci nad Ohří.


Na začátku testu byl avizovaný dojezd vozu s plně nabitou baterií 185 kilometrů po ujetí 120 kilometrů, které zahrnovaly i výše zmíněný výjezd a sjezd, zbylo ještě 57 kilometrů. Auto tak o dojezdu skutečně nelže a to se mi moc líbilo.



Kabina je z hodně staré školy...

Na druhou stranu, celou trasu jsem absolvoval sám a s prázdným nákladovým prostorem. Kdybych tam naložil povolených 885 kilogramů, zřejmě by se přece jen reálný dojezd snížil. 

Jízdní vlastnosti vozu odpovídají této kategorii a nijak zvlášť nevybočují z evropského průměru. Jen brzdy mají pomalejší nástup a před prudkými zatáčkami v klesání jsem na pedál musel tlačit dost velkou silou. Motor s výkonem 100 kW a nejvyšším točivým momentem 320 Nm postačuje na dostatečně svižné rozjezdy. V kopci už ale sílu na zrychlování neměl.


Nejméně bodů tento čínský produkt získá za interiér. Už centrálně umístěný přístrojový štít bude řadě lidí vadit. Volant byl až příliš vodorovně položený. Navíc se na něm vyskytovala dvě tlačítka, která neměla žádnou funkci. Také jsem při ručkování ve vracečkách často spouštěl klakson, protože se neaktivuje stiskem středu jako u jiných aut, ale jedním z dvou tlačítek na okraji jeho vodorovných ramen. Vzhledem k tomu, že jsem do nich dost často neviděl moc dobře, tak to vlastně bylo v pořádku.


Zatímco evropské dodávky mě vždy dokážou nadchnout množstvím úložných prostor a nejrůznějších vychytávek zpříjemňujících řidiči pobyt v kabině, zde není moc kam dát dodávkové listy, bundu, doklady, mobilní telefon a další nezbytnosti. Výbava pak obsahuje klimatizaci a rádio s USB a přehrávačem MP3. Dále elektrická okna a zrcátka.

Palubní počítač se ovládá tyčinkou, ke které se musíte dost natahovat, a navíc neukazuje třeba spotřebu. Zato se můžete dozvědět aktuální otáčky elektromotoru, nebo napětí v palubní síti. Úroveň rekuperace se nedá nastavit. Také řidič nemá k dispozici žádné moderní elektronické bezpečnostní asistenty typu upozornění na auto v mrtvém úhlu, čtení dopravních značek nebo udržování v patřičném jízdním pruhu. Tohle všechno by se ale mělo změnit příchodem nástupce. Ten již byl v Číně představen a bude nést označení Maxus EV 90.


Vůz se dá nabíjet z wallboxu výkonem 7,5 kW nebo u rychlodobíječky výkonem 30 kW. Díky tomu ho lze na plnou kapacitu nabít za dvě hodiny. Například e-Crafter to zládne rychleji, ale zase má menší baterii.


Zákazníci můžou zvolit buď verzi s nižší nebo vyšší střechou. V té vyšší má nákladový prostor půdorys 3150 x 1800 milimetrů a výšku 1940 milimetrů. Objem činí 11,5 m3 a nosnost charakterizuje údaj 885 kilogramů. Kromě toho lze u firmy CV Tech, která je oficiálním dovozcem objednat i verzi bez skříňové nástavby.


Zdroj: automix.denik.cz

KONTAKT

Ondřej Miškovský

Consultant e-Mobility

Milan Pavlíček

CEO / Jednatel

  • LinkedIn - Black Circle

Petr Beneš

Consultant e-Mobility

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

IČ: 28675711 DIČ: CZ28675711

© 2019 by CV-TECH s.r.o.